Virtual.drupa positief ontvangen
virtual.drupa, dat plaatsvond van 20 tot 23 april, was de eerste puur digitale versie van de toonaangevende wereldwijde vakbeurs voor printtechnologieën. Uit de statistieken van het event bleek dat het nieuwe format van Print & Packaging Community internationaal goede feedback kreeg.
212 exposanten uit 35 landen presenteerden hun productportfolio's en innovaties in de online showrooms en meer dan 125 live websessies met gemiddeld 140 deelnemers. Daarnaast was er het uitgebreide conferentieprogramma met 130 presentaties in de context van vijf speciale fora, gericht op de belangrijkste kwesties en wereldwijde megatrends en hun impact op de industrie. Andere indicatoren, zoals in totaal ongeveer 600.000 pageviews en 45.000 unieke gebruikers, onderstrepen de interesse vanuit de branche. Internationale bezoekers uit 155 landen vormden meer dan 82% van het totale aantal. Virtual.drupa boodt dus toegang aan potentiële klanten op alle continenten.
‘Virtual.drupa is geïmplementeerd om tijdens de pandemie contact te houden binnen de branche. De cijfers laten zien dat we dit hebben bereikt’, vat Erhard Wienkamp, COO van Messe Düsseldorf, samen. ‘Virtual.drupa stelde exposanten en potentiële klanten in staat hun netwerken te versterken, nieuwe leads te genereren en incentives te verzamelen voor hun bedrijfsdoelen.’
‘We zijn verheugd over de positieve feedback die we van de deelnemers hebben gekregen’, bevestigt Sabine Geldermann, projectdirecteur Print Technologies. ‘Het aantal wereldspelers - zowel in termen van exposanten als bezoekers - heeft geresulteerd in een sectordialoog die in deze tijd bijzonder belangrijk was. Het brede spectrum van doelgroepbezoekersgroepen, profielen en interessegebieden was indrukwekkend.’ Sabine Geldermann merkt ook het enthousiasme op in afwachting van drupa 2024: ‘Veel deelnemers geven al aan dat ze uitkijken naar dit hoogtepunt in de branche en de live ervaringen’.
Innovaties en kennisoverdracht
Het vierdaagse programma van presentaties in de Conference Area en Exhibition Space bood inzichten in de problemen en uitdagingen waarmee de industrie momenteel wordt geconfronteerd. Ze concentreerden zich op vier hoofdonderwerpen: kunstmatige intelligentie, verbonden consument, platformeconomie en circulaire economie. Meer diepgaande details, casestudy's en innovatieve ideeën voor de verschillende industriesectoren werden verstrekt door de vijf speciale drupa-forums: touchpoint-verpakking, drupa cube, touchpoint-textiel, 3D fab + print en dna - drupa next age.
Verdere mogelijkheden om te communiceren
De chatfunctie van virtual.drupa blijft open tot eind oktober. Daarnaast zijn video's en keynote speeches op aanvraag beschikbaar in de videobibliotheek. Ze blijven online tot eind december 2021, net als de virtuele showrooms van de exposanten.