Abonneren  Inloggen

Probo: passie voor print

1 juni 2022

Probo, het Dokkumer productiehuis voor print en sign, groeit al jaren stevig. ‘Met dank aan de printprofessionals’, zegt directeur René de Heij. ‘We werken continu aan productontwikkeling, service en gemak om hen te helpen succesvol te zijn. Het gaat niet om ons, maar om alle prachtige dingen die we met elkaar maken.’ Femke Dijkstra, brand manager bij Probo: ‘Als je ziet wat er kan in print, dan is dat echt iets om trots op te zijn. Wij vinden dat het daar best meer over mag gaan.’  

Wat daar in Dokkum gebeurt is fascinerend. Wie er een keer geweest is, vergeet dat nooit. Enige tijd terug schreef ik (Robbert Delfos, hoofdredacteur PRINTmatters, red.) na een bezoek aan Probo dat ik mijn wandelschoenen vergeten was; niet voor een tochtje over de Friese polders, maar voor een rondgang door de enorme productiehallen vol met de meest moderne print- en nabewerkingsapparatuur. Ondertussen is er weer geïnvesteerd in allerlei productiemiddelen en van alles bijgebouwd. Zo is recent nog een ‘coatingmonster’ opgeleverd die direct printen op plaatmateriaal geschikt maakt voor buitengebruik en bijvoorbeeld toepassingen in badkamers. Bij deze innovatieve onderneming werken honderden mensen dag en nacht aan een extreem breed en alsmaar groeiend assortiment.  

Femke Dijkstra & René de Heij

Echte samenwerking 

René de Heij: ‘De ontwikkelingen gaan snel, we blijven nieuwe wegen inslaan. Toch hebben we hier nooit discussie over voor wie we dit allemaal doen en dat het elke dag beter moet. Wij doen productie en fulfilment. Dat is waar wij ons geld mee verdienen en dat is ook waar wij waarde voor de klant toevoegen. Het is belangrijk dat de verdienmodellen op elkaar aansluiten. Die moeten nooit met elkaar concurreren.’ Femke Dijkstra: ‘Het gaat er om dat je samen stappen doet in dezelfde richting. Als wij wat moois verzinnen, groeien de professionals. En als zij met goede ideeën komen, kunnen wij daar iets in betekenen waardoor zij weer groeien. Dan heb je het over een echte samenwerking, waarin je elkaar versterkt.’  

High tec bedrijven 

De Heij: ‘Er zijn vele, vaak high tec, bedrijven die ongelooflijk mooie producten maken. Dit is de enige industrie waar je online bij de fabriek een uniek product kan bestellen dat dan ook nog in een dag klaar is. Met elkaar kan je deze branche promoten en uitstraling geven. Print krimpt niet, maar print groeit. Onze grafische signmarkt groeit, omdat er elke dag op meer materialen kan worden geprint. Er komen steeds meer technieken bij, waarmee we nog meer kunnen personaliseren en uniek kunnen maken. Deze wereld groeit.’  

Printing Wonderland 

Dat was onlangs goed te zien in het door Probo gerealiseerde Printing Wonderland op de beurs Sign & Print Expo. In maart zagen en voelden zo’n 3600 bezoekers op die stand recente ontwikkelingen. Leuke aanpak trouwens; bezoekers stapten de 400 m2 stand binnen in een witte ruimte om vervolgens in de opvolgende ruimtes overrompeld te worden door een zeer diverse kleurrijke beeld en materiaal-ervaring. Waaronder enkele van de recente productontwikkelingen, zoals MultitexPro, een beprinte wandbekleding die zowel egaliseert, isoleert als akoestisch werkt alsook Velvetly, een fluweelzachte velours stof met luxe zijdeglans, geprint met milieuvriendelijke inkten op waterbasis en toepasbaar als sierkussen of bijvoorbeeld peesdoek. Dijkstra: ‘Als je ziet wat er kan in print, kun je daar enorm enthousiast van worden en geïnspireerd door raken. Bij Probo zien we dat terug in de duizenden verschillende ondernemingen die bij ons bestellen. Ze zijn stuk voor stuk uniek en maken allemaal op hun eigen manier meer van print. Dat is echt iets om trots op te zijn en wij vinden dat het daar best meer over mag gaan.’  

Printing Wonderland tijdens de Sign & Print Expo

Printprofessionals van de toekomst 

De Heij: ‘Ja, we hebben een prachtig vak, maar als je niet uitkijkt praat iedereen over deadlines, prijzen en grondstofproblemen. Samen met de professionals kleuren we de wereld elke dag. Wees er trots op en durf er iets voor te vragen, want je hebt als printprofessional een hele relevante positie.’ Dijkstra: ‘Met Printing Wonderland toonden we dat we met zijn allen die creativiteit en het ondernemerschap veel meer mogen uitdragen en promoten in plaats van in moeilijkheden en problemen te denken. Je ziet het aan de papierkant. Je kan het er lang over hebben dat een deel van de markt langzaam verdwijnt, maar dat betekent dat je als bedrijf nieuwe mogelijkheden moet bieden, moet blijven ontwikkelen en kansen pakken. We zagen ook veel studenten en scholieren op de beurs. Heel belangrijk, want jongeren zijn de printprofessionals van de toekomst. Het is de taak van ons allen om hen enthousiast te maken om hun talenten te benutten in deze branche.’  

Lokale economie

Beiden benadrukken dat de waarde van lokale ondernemingen niet onderschat moet worden. De Heij: ‘De Amazons van deze wereld zorgen ervoor dat heel veel marge bij lokale mooie ondernemingen minder is geworden. Wij proberen juist onze duizenden klanten lokaal succesvol te maken. Wij bieden een online business voor offline klanten. Laat je niet afschrikken. Door het succes van online ondernemingen denken velen dat zijzelf minder relevant zijn. Niets is minder waar.’ Dijkstra: ‘Er wordt lokaal veel zaken gedaan in B2B. De gunfactor en het lokale netwerk zijn nog steeds heel belangrijk. Wij kijken juist met bewondering naar al die duizenden bedrijven die het op eigen kracht doen. Dat wij aan de achterkant iets aan de kracht mogen toevoegen is juist heel mooi. MKB is de motor achter onze economie.’ 

Dit artikel komt uit ons vakblad. Meer van dit soort interviews lezen? Neem een proefabonnement

Proefabonnement nemen

Makkelijk maken  

De afgelopen jaren heeft Probo niet alleen vaart gemaakt met investering in productiemiddelen en productassortiment. Er is ook goed nagedacht over de uiteindelijke wens van de printprofessional. De Heij: ‘We willen het voor hen makkelijker, makkelijker en makkelijker maken. Zo zie je toenemend gebruik van onze API, waarmee wij gekoppeld zijn aan hun interne MIS-systeem. Dit willen we verder verbeteren.’ Dijkstra: ‘We zijn dan als het ware onderdeel van hun bedrijf en dat is het gevoel dat we willen overbrengen. Voor velen zijn we er aan de achterkant, een positie die ons perfect past.’ 

Extra transport service

Naast het enorme assortiment, de continue productinnovaties en de directe verbinding met de productie in Dokkum zit er ook stevige ontwikkeling in de activiteiten fulfilment en transport. ‘Ook dat is onderdeel om het voor de printprofessional makkelijker te maken,’ aldus de directeur. ‘In print zijn wij de grootste dropshipper van Noord-West Europa. Allemaal pakketjes voor onze klanten, whitelabel, met het logo van de printprofessional er op. Zo’n 70% gebeurt door onze eigen logistieke service met eigen busjes en vrachtwagens. Dat biedt klanten voordelen; ze kunnen een leverdatum uitkiezen, ze kunnen bestellingen combineren en ze kunnen kiezen voor meerdere producten in een doos.’ Ook de ontwikkelingen op transportgebied staan niet stil. Er zijn nieuwe interessante services in de maak. ‘Die logistieke dienst gaan we ook aan onze klanten ter beschikking stellen voor de producten die ze zelf maken.’ Dijkstra: ‘Zo creëren we gemak en bieden we services waar ze iets aan kunnen hebben.’ 

Toeristen over de vloer  

Terug naar Dokkum. Want nu het weer kan, ontvangen ze de printprofessionals daar weer met open armen. De Heij: ‘Voor corona hadden we per jaar zo’n 2000 relaties en andere belangstellenden over de vloer. Een leuke ontwikkeling daarbij is dat steeds meer printprofessionals hun klanten meenemen bij oriëntatie op de vrijwel oneindige mogelijkheden van print.’ Dijkstra: ‘Ook zij zijn van harte welkom. We bouwen onze Printing Wonderland stand in delen weer op in ons pand, dus er is inspiratie genoeg.’ De Heij: ‘En helemaal nieuw: deze zomer openen we onze deuren voor toeristen. Dat klinkt misschien gek, want zij worden niet onze klanten. Maar door hen deze maakindustrie te laten zien, realiseren mensen zich dat visuele communicatie niet allemaal zo vanzelfsprekend is. Zo creëren we ook weer ambassadeurs voor dit prachtige vak.’