Abonneren  Inloggen

Drukkerij Peters verandert digitale labelpoductie

25 oktober 2022

Drukkerij Peters investeert in een AccurioLabel 230 printer van Konica Minolta. Met de bijpassende GM stansmachine en winder specialiseert het Amsterdamse bedrijf zich in de digitale productie van etiketten op de rol. We spraken met directeur Patrick Peters over de nieuwe strategie voor zijn grafisch bedrijf.

Drukkerij Peters is een familiebedrijf, opgericht in 1969. De oorspronkelijke offsetdrukkerij is geleidelijk omgeschakeld naar digitaal printen. Het bedrijf noemt zichzelf de snelste allround drukker van Amsterdam met een hoge service en persoonlijke aanpak. Er wordt een breed pakket aan producten aangeboden, van briefpapier tot verpakkingen. Een deel van de opdrachten past niet op eigen printers. Veel werk wordt door Drukkerij Peters uitbesteed, een customer intimacy strategie die veel kleinere drukkerijen volgen.

Etiketten voor bevroren pizza’s

Waarom gaat een allround drukkerij zich plotseling specialiseren in etiketten op de rol? Patrick Peters vertelt: ‘We hebben eigenlijk nooit iets met labels of etiketten gehad maar in 2018 kwam bij ons de vraag binnen van een klant die vroeg of we stickers konden maken voor bevroren pizza’s. Stickers die op de folie geplakt worden waarin pizza’s verpakt worden.’ Op zich geen ongebruikelijke vraag voor een allround grafisch dienstverlener die alles aanpakt.

Geen ervaring

Peters ging met de vraag aan de slag. Peters vertelt: ‘Op zo’n moment ga je even uitzoeken hoe dat moet.’ Op dat moment kon Drukkerij Peters zelf stickers drukken, recht afsnijden en snel leveren. Zo werden klanten die vastliepen bij gevestigde labelprinters snel uit de brand geholpen. Tevreden klanten bestelden steeds meer en meer en Peters verdiepte zich in labels. Peters: ‘De beste oplossing bleek printen, stansen verder verwerken en leveren op rollen te zijn.’ Omdat Drukkerij Peters dit zelf niet kon werd de productie uitbesteed. Peters: ‘Ik had helemaal geen ervaring met stickers op pizzadozen in de diepvries. Ik ben dus bij ik weet niet wie allemaal terecht gekomen om de productie te regelen.’ Wat daarbij opviel is dat veel klanten ontevreden zijn over een aantal labelproducenten. Levertijden van 5 tot 10 werkdagen tot zelfs enkele weken bij flexo zijn heel gebruikelijk. Voor klanten met minder ervaring in labels was het advies en begeleiding onder de maat.

Drukkerij Peters
Foto ; Pim Ras

Uitbesteden

Bij Drukkerij Peters is twee dagen al een lange levertijd. Het bedrijf is ook gewend om klanten goed te adviseren. Waarom kan dat niet in de labelmarkt? Met de nodige moeite vond Peters bedrijven die wel vlot konden leveren. Drukkerij Peters voegt hier een persoonlijke dienstverlening aan toe. Hoe meer ervaring, hoe gemakkelijker het werd om klanten van goede ideeën te voorzien. Geleidelijk groeide de wens om productiemogelijkheden voor labels in eigen huis te hebben. Flexo leek geen optie voor Peters. Wat zijn kansen met digitale labelproductie voor Peters?

Stoppen met offset

In de zomer van 2021 had Drukkerij Peters al besloten om te stoppen met eigen productie in offset. Peters: ‘Een lastige beslissing die voelde alsof een been werd afgehakt. Toch was het een bewuste keuze. Het was absoluut niet rendabel om ons vierkleuren orderpakket op de eigen vierkleurenoffsetpers te blijven produceren.’ Op kleinere offsetpersen maakte Peters nog huisstijldrukwerk, maar ook dat nam snel af. Grotere orders worden door Peters al lang uitbesteed bij producenten met 70x100 persen. Het snelle werk wordt nu binnen Drukkerij Peters geproduceerd op digitale printers. Peters: ‘Op onze digitale machines kunnen we sneller omschakelen, we hoeven geen platen te maken en drukwerk is direct droog. Met onze korte doorlooptijden zijn dat grote voordelen ten opzichte van offset. Verder het veel gemakkelijker om personeel te vinden dat digitale printers kan bedienen. Er is minder traditionele grafische vakkennis nodig.’

Afgehakt been vervangen

Tijdens de afbouw van de eigen offsetproductie zocht Patrick Peters naar een manier om het “afgehakte been” te vervangen. Alles uitbesteden voelde niet als een goede basis voor de toekomst. Er zijn verschillende opties onderzocht zoals het aansluiten bij Nettl Partners. Peters : ‘Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om websites aan te bieden. Productie van drukwerk in Engeland zag ik al direct minder zitten. Helaas bleek Nettl voor ons onvoldoende toegevoegde waarde te hebben. Na twee jaar zijn we gestopt.’

Geen brandportal

Peters probeerde ook om allround dienstverlening te koppelen aan een brandportal waarbij het werk direct uitbesteed wordt. Peters: ‘Al snel bleek dat er al zoveel van deze grafische websites zijn dat hier geen geld mee te verdienen is. Er komen simpelweg te weinig bezoekers op de website. Algemene brandportals bleken voor ons onvoldoende toegevoegde waarde te hebben.’ Peters voelde zichzelf te kwetsbaar als het bedrijf gebaseerd zou zijn op het uitsluitend inkopen van werk. ‘Je wil graag je mensen aan het werk houden en daarvoor is toegevoegde waarde nodig.’

Persoonlijke service

Wat juist in online tijden wel bleek te werken is het leveren van persoonlijke grafische dienstverlening. Zo is het contact met de eerste labelklant opgebouwd middels advies en projectmanagement. Peters: ‘Op een gegeven moment komt dan het punt dat je denkt: hé, dit wil ik zelf gaan doen. Het is niet zo vanzelfsprekend, maar dit klopt. Ik was op zoek naar iets ter vervanging van dat afgehakte been, en deze specialisatie zou het kunnen zijn!’

Duurzame labels

Hoe weet je nu of er markt is voor een nieuwe toetreder binnen een bestaande specialisatie? Peters vond drie onderscheidende pijlers om zijn specialisatiestrategie op te baseren: snelheid, duurzaamheid en personalisatie. Snelheid en klantgerichtheid zit al in het DNA van Drukkerij Peters, als allround dienstverlener. Het was de reden voor de eerste labelklant om bij Peters aan te kloppen. In de contacten met de klanten die volgden, bleek dat sommige klanten duurzame labels willen. Peters: ‘Ik onderzocht wanneer kunststof vervangen kon worden door papier.’ Er werd een concept voor de productie van etiketten op gerecycled materiaal ontwikkeld en getest. Momenteel onderzoekt de ondernemer de mogelijkheden om etiketten nog verder te verduurzamen. De visie op duurzaamheid was voor nieuwe klanten aanleiding om met het Amsterdamse bedrijf in zee te gaan. Andere mogelijkheden ziet Peters op het gebied van personaliseren. ‘Gepersonaliseerde etiketten worden nu bijvoorbeeld gebruikt door een grote klant die hierbij zijn opslaglocaties in magazijnen via QR-code’s herkenbaar maakt. Je zou natuurlijk ook een pizza met een personaliseerde sticker van nuttige informatie kunnen voorzien.’

Drukkerij Peters
Foto ; Pim Ras
Patrick Peters, eigenaar van Drukkerij Peters in Amsterdam, gooide het roer om. Hij stopte met offset en koos voor specialisatie in het digitaal produceren van labels.

Geen vertegenwoordigers

Nadat het idee bij Patrick Peters groeide, ging hij op zoek naar de juiste apparatuur. ‘Ik was toe aan vervanging van een van mijn digitale printers. Wat ik dan altijd doe is bij verschillende leveranciers kijken wat ze allemaal nog meer hebben. Een kwestie van gewoon op de hoogte blijven wat de markt te bieden. Etiketten wilde ik digitaal produceren, want ik zit niet te wachten op flexo. Met mijn leverancier Konica Minolta kon ik de tijd nemen om rustig van gedachten te wisselen op een plezierige manier, zonder meteen vertegenwoordigers achter me aan te krijgen.’ Bij de overstap van algemeen drukwerk naar labels komt nogal wat kijken. ‘Konica Minolta dacht mee over de nabewerking van labels. De combinatie met het Deense GM voor de nabewerking werd snel gemaakt.’ Konica Minolta adviseert ook over de aankoop van grondstoffen, niet onbelangrijk in deze tijden van papierschaarste. Verder heeft Konica Minolta uitgebreid geadviseerd over de kostprijsopbouw. Dit was nodig voor deze grote investering. ‘Voor de waarde van deze investering had ik ook drie gewone printers kunnen bestellen. Konica Minolta heeft goed geholpen met kennisoverdracht. Zo groeide het vertrouwen om deze grote stap te nemen.’ Ook de medewerkers van Drukkerij Peters zijn enthousiast. Bij voormalige offsetdrukkers ging het grafisch hart sneller kloppen tijdens het bekijken van YouTube video’s met GM stansapparatuur in productie. Grafische kennis, die voor het digitaal printen minder nodig is, wordt bij digitale labelproductie juist goed benut.

Nieuwe automatisering

Tegelijk met de specialisatie is ook de automatisering van Drukkerij Peters aangepakt. ‘Wij werken met het pakket Drumis dat is nu overgenomen door Multipress en stopt aan het einde van dit jaar. We gaan verder met Multipress omdat ze kunnen bieden waar ik naar toe wil.’ Hoewel Multipress ook een eigen bestelsysteem kent, is het voor Drukkerij Peters belangrijk dat het ook gekoppeld kan worden aan het eigen webportal en bestelsystemen van klanten. ‘Wij hebben een webshop nodig omdat ik niet verwacht dat klanten in de toekomst telefonisch blijven bestellen. Een goede webtool genereert werk. Multipress werkt samen met onze eigen tools en workflowmanagement. Dit systeem wordt de centrale hub in onze complete automatisering.’ Drukkerij Peters heeft verder ambities op het gebied van gepersonaliseerde labels. Ook hierin wordt het bedrijf geadviseerd door Konica Minolta. Geavanceerde mogelijkheden voor personaliseren zijn beschikbaar in de AccurioPro Flux workflowmanagement software van Konica Minolta. Hier gaat Peters mee aan de slag.

Stoppen met allround dienstverlening

Drukkerij Peters zal zich niet meteen uitsluitend op de productie van labels richten. Patrick Peters kiest ervoor om voorzichtig te zijn. Voorlopig wordt de nieuwe specialisatie gecombineerd met vertrouwde, allround dienstverlening. Peters doet dit op eigen kracht en wil zich niet meer aansluiten bij grafische samenwerkingsverbanden. Peters: ‘Als ik bij zoiets wil aansluiten, moet ik er ook naar werken. Ik wil liever mijn eigen identiteit behouden en zelf beslissen welke kant ik op wil.’ Die beslissing lijkt inmiddels genomen. Stoppen met allround dienstverlening lijkt een kwestie van tijd. Grafisch Nederland is dit jaar weer een gespecialiseerd bedrijf rijker.


Dit artikel verscheen eerder in PRINTmatters 6. Nog geen abonnee?

Neem een proefabonnement