Abonneren  Inloggen
Van onze partner FESPA Nederland

FESPA verzamelt feedback van printers en signmakers wereldwijd in Print Census

15 november 2022

FESPA Nederland is sterk voorstander van het ontwikkelen van kennis over de markt en print- en signindustrie. Om meer inzicht te verwerven heeft FESPA de Print Census gelanceerd, een uniek wereldwijd onderzoek naar trends en ontwikkelingen. Graeme Richardson-Locke, manager van FESPA Associations en tevens vaktechnisch adviseur binnen FESPA, vertelt over het belang van dit onderzoek.

‘De Print Census is een internationale enquête georganiseerd door FESPA’, legt Richardson-Locke uit. ‘Het doel is om ons begrip van trends bij te werken, uitdagingen te herkennen en kansen te verkennen binnen de wereldwijde specialistische print-, sign- en textielindustrie. Om hier inzicht in te krijgen heeft FESPA directe feedback nodig van printers en signmakers over de hele wereld. De Print Census is één van de pijlers van het herinvesteringsprogramma van FESPA's Profit for Purpose. De uitkomsten uit de enquête helpen ons om de gehele FESPA-community te ondersteunen en hen inzichten te bieden die hun strategische beslissingen kunnen helpen bepalen’.

De Print Census werd gelanceerd op FESPA Global Print Expo 2022 in Berlijn. In samenwerking met alle FESPA-landenverenigingen worden tot februari 2023 reacties op de enquête verzameld. Daarna zal deskundige onderzoekspartner Keypoint Intelligence de antwoorden analyseren en een rapport van de bevindingen produceren. Een eerste overzicht met de resultaten van het onderzoek zal worden gedeeld met met bezoekers van de FESPA Global Print Expo 2023 (23 - 26 mei 2023, Messe München, Duitsland).

Focus op kerngebieden

Het volledige rapport wordt alleen beschikbaar gesteld aan FESPA-leden van een FESPA- vereniging of FESPA Direct. Het onderzoek richt zich op verschillende gebieden. ‘Dit is de derde editie van de Print Census en de laatste is in 2018 gepubliceerd. Nu focussen we ons op zes kerngebieden, die in het laatste rapport zijn geïdentificeerd.

  • Het optimisme binnen de markt, hoe de eisen van de klant zich evolueren en de impact hiervan op hun koopgedrag
  • De groeiende grootformaat productmix
  • Het belang van digitale technologie
  • De investeringsbeslissingen die door printers en signmakers worden genomen
  • De opkomst van textiel als marktsegment
  • De invloed van milieu en duurzaamheid op de bedrijfsvoering.

Door deze trends uit te breiden, willen we vaststellen hoe langetermijntrends zich ontwikkelen, in de context met de bredere commerciële en economische achtergrond. We zullen ook proberen nieuwe factoren te identificeren die van invloed zijn op de industrie, zoals apparatuur, software en workflowtrends, automatisering, supply chain-uitdagingen en hoe prijzen en marges veranderen. Ten slotte, gezien de problemen die bedrijven in de afgelopen jaren raken, zijn we op zoek naar een volledig beeld van de impact van de wereldwijde Covid-19 pandemie op druk- en bewegwijzeringsbedrijven.’

Toekomstbestendig

‘Het is altijd moeilijk om exacte voorspellingen te doen over wat we gaan zien, omdat de markt zo in beweging is. Dat is de waarde van de onderzoek!’ zegt Richardson-Locke over de verwachte resultaten en verschillen met de enquête van 2018. ‘Het beeld in 2018 was positief en ondanks de uitdagingen van de afgelopen jaren hopen we dat de algehele stemming nog steeds vrolijk is. Het is redelijk om te verwachten dat het optimisme is gedaald als gevolg van de pandemie, maar onze routinematige gesprekken met printers en signmakers laten zien dat ze zich richten op vooruitgang, het toekomstbestendig maken van hun bedrijf door nieuwe kansen te benutten om te diversifiëren, hun processen te stroomlijnen en daarmee de groei stimuleren.’

Diversificatie van de markt

Graeme Richardson-Locke denkt dat de diversificatie van de markt en applicaties als grote trend terug te zien zal zijn. ‘Veel print- en signbedrijven moesten de afgelopen jaren vanwege de recessie in het bedrijfsleven door de pandemie naar verschillende inkomstenstromen kijken. In 2018 meldden bijna alle respondenten dat de vraag van klanten naar snelle doorlooptijd, de trend naar kortere runs en de verwachtingen van 'just in time'-levering toenamen of stabiel waren. Deze consumentenbehoeften blijven bestaan, maar we verwachten ook dat printers zich hebben aangepast, omdat het geen nieuwe uitdagingen zijn.

In het licht van deze trends is het duidelijk waarom digitale breedformaattechnologie - geoptimaliseerd als het is voor flexibele, korte runs en snelle doorlooptijd - het afgelopen decennium zo instrumenteel is geweest in de bedrijfsgroei. En in de afgelopen jaren hebben we zoveel innovaties gezien in digitale grootformaattechnologie en software die PSP's hebben geholpen om de productie van begin tot eind te vereenvoudigen. We kijken er naar uit om te horen over de impact die deze hebben gehad op print- en signbedrijven.

Een van de andere sterke thema's die we verwachten te zien, is het groeiende belang van duurzaam ondernemen. In 2018 verklaarde 76% van de respondenten dat ze werden beïnvloed door duurzaamheid. We verwachten dat dit zou zijn toegenomen, omdat we een punt hebben bereikt waarop het aantonen van milieureferenties nu bedrijfskritisch is geworden voor de meeste service- en productiebedrijven.’

Resultaten komen ten goede aan de industrie

FESPA wil een duidelijk en up-to-date beeld krijgen van de commerciële realiteit voor printers en signmakers over de hele wereld. ‘Fundamenteel is ons doel bij FESPA om kennis en inspiratie te bieden aan onze FESPA-Community, waardoor ze weer kunnen groeien en ontwikkelingen. We willen een breder inzicht te krijgen in hoe de markt diversifieert waardoor we FESPA-evenementen en informatieproducten kunnen blijven ontwikkelen. Daarmee zorgen we ervoor dat, in combinatie met onze FESPA-landenverenigingen, onze clubleden in staat zijn om hun resultaat te verbeteren. De bevindingen van het FESPA-onderzoek zullen ons dan helpen om nieuwe producten te ontwikkelen en onze bestaande diensten te evolueren. Na de enquête van 2018 hebben we bijvoorbeeld onze Print Make Wear-functie ontwikkeld om de textielafdruktrend weer te geven. En op FESPA 2019 werd het Trend Theater-programma gehouden rond de belangrijkste onderwerpen die uit de enquête naar voren kwamen.

We hebben in Berlijn ook de duurzaamheidsproject gelanceerd tijdens FESPA Global Print Expo 2022; the Sustainable Hotspot. We zullen dit gaan doorontwikkelen in overeenstemming met een geïdentificeerde focus op duurzaamheid. De meest voorkomende kwesties, die uit de enquête naar voren komen, zullen FESPA helpen ervoor te zorgen dat de artikelen die we delen op FESPA.com en ons club-FESPA-platform voor clubleden, relevante informatie en inspiratie bieden op gebieden waar ondersteuning nodig is. Bovenal helpen de bevindingen van de enquête de leden van onze FESPA community met een benchmark. Zij kunnen zich vergelijken met vergelijkbare bedrijven wereldwijd en daardoor strategische keuzes te maken voor hun toekomst.’

Waarom meedoen aan de FESPA Print Census?

‘Ten eerste is het makkelijk en duurt het niet lang om in te vullen. Dit jaar kan de enquête worden ingevuld in 24 talen, waaronder Nederlands, Frans, Duits, Italiaans en Spaans, en deze kan online of persoonlijk worden ingevuld tijdens een FESPA-evenement. Alle respondenten ontvangen een kopie van de samenvatting voordat deze aan de bredere gemeenschap wordt gepubliceerd. Bovendien zullen ze deelnemen aan een verloting waarbij de winnaar gratis toegang krijgt tot FESPA Global Print Expo 2023 in München, inclusief twee overnachtingen.’

‘De unieke waarde van het FESPA-onderzoek is dat, als printers en signmakers even de tijd nemen om de vragen te beantwoorden en hun ervaringen te delen, de totale industrie er beter van kan worden. Elke ondernemer heeft behoefte aan inzicht. Met gewaardeerde input van onze Nederlandse community kunnen we een duidelijk beeld van de industrie ontwikkelen en bedrijven helpen print- en signindustrie om toekomstbestendig te groeien. We kijken uit naar de volledige resultaten in 2023!’

Ook meedoen aan de FESPA Print Census?

Vul de enquête hier online in!