Abonneren  Inloggen

Dalende resultaten bij onze oosterburen

7 december 2022

De Duitse grafimedia-branchevereniging bvdm meldt dat, na het herstel in 2021, veel bedrijven in Duitsland dit jaar kampen met dalende winstmarges. Dat geldt voor grote, middelgrote en kleinere bedrijven.

De conclusie dat 2022 een moeilijk jaar is voor grafische bedrijven haalt het bvdm uit recent onderzoek. De hoge energieprijzen spelen een hoofdrol, omdat de grafische industrie een energie-intensieve industrie is.

Hoge energiekosten vormen bedreiging

Het bvdm geeft aan dat de hoge elektriciteits- en gasprijzen een existentiële bedreiging vormen voor de ondernemingen. Zonder tijdige hulp bestaat het risico van insolventie en bedrijfssluitingen. Dit brengt niet alleen banen en opleidingsposities in gevaar, maar ook de hele drukwaardeketen en daarmee de bevoorrading van het land met basisproducten van kritieke infrastructuur, zoals verpakkingen, materialen voor de gezondheids- en voedingssector, bankbiljetten in de financiële sector of zelfs de gedrukte pers.

Vraag om overheidssteun

‘Politici moeten nu in actie komen en hun beloftes nakomen om bedrijven zo snel mogelijk te steunen. Het helpt de bedrijven niet als de versoepeling pas in maart 2023 ingaat,’ zegt algemeen directeur dr. Paul Albert Deimel. De bvdm kwalificeert de geplande eenmalige uitkering in december als onvoldoende. Ook eist de directeur nadrukkelijk dat de beloofde openstelling van het energiekostenbeheersingsprogramma voor bedrijven die niet op een specifieke lijst staan (een zogeheten NACE-classificatie hebben op de KUEBLL-Liste) wordt doorgevoerd. Dit zou in ieder geval tijdelijk soelaas bieden en zou, in combinatie met een vroege invoering van de gasprijsrem, de gevolgen verzachten.

De bvdm benadrukt nog dat, doordat 238 beslissers van print- en mediabedrijven deelnamen aan dit vijfde brancheonderzoek, het onderzoeksresultaat een goed inzicht geeft in de huidige economische situatie in de grafische industrie.

Bron: bdvm


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters