Abonneren  Inloggen

Benelux Online Print Event schudt printwereld op

27 maart 2025

Het Benelux Online Print Event leverde 26 maart in Evenementenhal Gorinchem tal van interessante inzichten, wake-up calls en tips op voor de 150 aanwezigen. ‘Converteer als drukkerij de vraag naar printproducten op platformen als Etsy en Shopify naar jouw productie’, stelde Gelato-ceo Hendrik Müller-Hansen bijvoorbeeld. Een verslag van twee keynote lezingen en een panelgesprek met de ceo’s van HelloPrint en Print.com.

Bernd Zipper, de bekende online print expert uit Duitsland, begon het evenement, georganiseerd door het VIGC, met een trendlezing. Hij wees erop dat social commerce sales echt booming is, wereldwijd, maar dat deze trend nog nauwelijks wordt opgepakt door drukkers. Nestel je in de sociale media, leer denken zoals de generatie Z, word een contributor of zelfs influencer, of koppel je aan influencers… Maar in ieder geval: nestel je als printprovider in dat ecosysteem van het bestellen en kopen van - in dit geval printproducten - vanuit platformen zoals Instagram en ook LinkedIn, en… je vindt een compleet nieuwe, extra afzetmarkt.

Social commerce: te groot om te laten liggen

Hoe je social commerce dan aanpakt? Zipper maakte reclame voor het Online Print Symposium, dat 3 en 4 april plaatsvindt nabij München. Daar spreekt LinkedIn contentcreator Florian Hommeyer over hoe als drukker munt te slaan uit social media content creatie. “Ik zorg ervoor dat jouw klant jouw product in zijn hoofd al koopt, voordat jij hem een aanbod hebt gedaan”, zegt hij op zijn website.

Bernd Zipper besprak ook de zwakke positie van Europa in het AI-speelveld, waardoor de Europese economieën ongezond afhankelijk zijn van landen als China en de VS. - Fotograaf: Yorgos Fotografie; copyright: @yorgosfotografie.

Omgaan met andere megatrends

Zipper praatte verder over de enorme groei van printing-on-demand, en Etsy als “het meest onderschatte verkoopplatform”, met inmiddels 97 miljoen gebruikers. Natuurlijk kwam AI ook langs, en de betekenis daarvan voor design, programmeren, automatiseren, en nog zoveel meer. Duurzaamheid oftewel “responsible printing” is ondertussen het nieuwe normaal. En doe je dat niet vanuit intrinsieke motivatie, dan is er altijd nog de Europese Unie die je er graag toe aanzet om minder CO2 uit te stoten, energie te verbruiken en chemische stoffen uit te stoten. CSRD, EUDR: er is een niet aflatende stroom wetgeving mét impact op komst om ook de printproductie verder te vergroenen.
De Creator Economy waarover PRINTmatters het laatste jaar al vaak heeft geschreven, kwam ook aan de orde, met daarin een partij als Gelato, de app die in de woorden van Zipper “connect met alle verkoopplatformen”.

Printsector = > 20 x muzieksector

Daarmee komen we op spreker 2, Hendrik Müller-Hansen, de ceo van Gelato, het grootste print-on-demandnetwerk ter wereld, dat lokale productie en distributie van gepersonaliseerde producten mogelijk maakt. Het bedrijf werkt met ruim 140 printpartners in 32 landen en groeit voortdurend. Müler-Hansen benadrukte de enorme grootte en groeimogelijkheden van de printindustrie. Met 840 miljard dollar omzet per jaar is deze industrie ruim 20 keer groter dan de muziekindustrie, om maar iets te noemen. En ook omdat iedereen door AI gemakkelijker zelf zijn eigen gepersonaliseerde printproducten online kan ontwerpen en bestellen, is het groeipotentieel van deze industrie enorm. Meer kopers zijn trouwens ook hard nodig, want de overcapaciteit in de mondiale printsector is enorm; Müller-Hansen sprak zelfs van een factor 6. ‘We hebben in deze industrie niet meer machines, maar meer kopers nodig.’ Hij nam zijn eigen kinderen als voorbeeld om als drukkerij een nieuw publiek te bereiken: ‘Zij gaan naar platformen als Etsy, als Shopify: converteer als drukker die vraag naar jouw productie.’

‘Offsetmodel IKEA is dood’

Müller-Hansen stelde ook dat het offsetmodel van de Ikea’s van deze wereld dood is: gecentraliseerd enorme oplagen met ongepersonaliseerde content in offset drukken en wereldwijd verschepen en distribueren. Ook had hij een boodschap met impact voor softwarebedrijven: ‘Maak software zelf, met AI. Dukaan - een groot Indisch e-commerceplatform dat ondernemers in staat stelt om zonder softwarekennis heel snel een webwinkel op te zetten, red. - schrapt 80% van zijn programmeurs, IBM 30%. Bij Gelato schrijven wij 75% van al onze code met AI.’

Gelato-ceo Hendrik Müller-Hansen gaf inzicht in hoe snel de context waarin de grafische sector opereert, momenteel verandert. Een creatieve ondernemersgeest is meer dan ooit vereist. Fotograaf : Yorgos Fotografie | Copyright: @yorgosfotografie.

In deze terugblik op het Benelux Online Print Event noemen we nog het panelgesprek van Peter Luit met Marco Aarnink en Hans Scheffer, de respectievelijke ceo’s van Print.com en HelloPrint. Aarnink stelde blij te zijn dat zijn bedrijf weinig gebruik maakt van het dure Google Ads, omdat Print.com vanaf het begin veel heeft geïnvesteerd in de klantrelatie, met bijvoorbeeld persoonlijke onboarding van - en co-creatie-events voor klanten, en aanwezigheid op grafische en signvakbeurzen. Ook vertelde Aarnink dat Print.com ook na de recente overname van Simian - met bijbehorende, enorme productiecapaciteit in Westerbroek - een deel van het drukwerk zal blijven uitbesteden.

De taaie last mile in het buitenland

Print.com is in negen landen actief en blijft internationaal uitbreiden. Aarnink noemde het een uitdaging om in die buitenlanden geschikte drukkerijen te vinden. ‘In landen als Spanje zijn er veel kleine familiebedrijven. Het kan dus best zo zijn dat wij - om onze leverbetrouwbaarheid en kwaliteit te waarborgen - ook in die landen ertoe gedwongen worden om zelf productiecapaciteit op te zetten.’
In fulfilment en logistiek ziet hij de komende jaren de grootste uitdagingen liggen om pakketjes tijdig, efficiënt en zonder schade bij de klant af te leveren, en zodoende klantverwachtingen waar te maken. ‘In eigen land hebben we al bezorgdiensten. Voor het buitenland gaat het ook een uitdaging worden om de geschikte logistieke partijen te vinden.’

Scheffer en Aarnink over AI-revolutie

HelloPrint heeft de route van zelf drukken nooit bewandeld en altijd alles gericht op het vormen van een schaalbaar, gemakkelijk te gebruiken platform voor het bestellen van drukwerk, dat inmiddels door een internationaal netwerk van 300 printpartners wordt geproduceerd. ‘En dat moeten er 600 woorden’, vertelde Scheffer erbij. Hij voegde toe dat in alle business units van HelloPrint nu alles “AI-first” wordt gebouwd. ‘Evenals Gelato schrijven wij - zeker - 75% van onze code met AI. Het gaat een aanzienlijke impact hebben op hoe we teams gaan vormgeven. Wij doen nu al met de helft van het aantal mensen 50% meer omzet dan voorheen. En dat aantal mensen wordt alleen maar minder en de omzet alleen maar meer. Dat is de realiteit waarin we leven. De grootste impact van alle nieuwe ontwikkelingen zit bij ons dus meer aan de achterkant: onze bedrijfsvoering, de schaalbaarheid en winstgevendheid.’

Aarnink noemde in een reactie ‘AI een uitkomst in het toekomst-klaar maken van je bedrijf qua arbeidspotentieel’. ‘En we moeten AI nu gaan adopteren in onze dagelijks workflow en daar onze mensen in meenemen en teams in trainen. En voor onze klanten - designers en agencies - gaat er wel heel veel veranderen. Het stuk design is een beetje door AI overgenomen voor een grote groep makkelijke producten. En onze klant kan dat maar beter adopteren dan tegen die onontkoombare ontwikkeling aanschoppen. Dan leidt AI ook tot nieuwe kansen.’

Foto boven: Grappig onderonsje tijdens het panelgesprek van Peter Luit met Hans Scheffer (HelloPrint) en Marco Aarnink (Print.com). - Fotograaf : Yorgos Fotografie | Copyright: @yorgosfotografie.


Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox