Abonneren  Inloggen

Column: Hoge kosten bij onzorgvuldig ontslag

3 april 2025

Het ontslaan van een chef na klachten van medewerkers, zonder gedegen onderzoek, kwam een werkgever duur te staan. Dat blijkt uit een uitspraak van het Hof Amsterdam op 17 december 2024. Deze zaak onderstreept de risico’s van onvoldoende zorgvuldigheid bij het handelen naar aanleiding van klachten.

De chef was bijna 25 jaar in dienst en had altijd positieve beoordelingen ontvangen. Tijdens zijn vakantie ontving de werkgever klachten van medewerkers over hem, voornamelijk over de manier waarop hij met zijn medewerkers omging. Hierop besloot de geschrokken werkgever de chef direct uit zijn functie te ontheffen.

In een door de chef aangevraagde bijeenkomst kreeg hij de klachten voor het eerst te horen, die nu toch vooral over werkdruk, beloning en doorgroeimogelijkheden bleken te gaan. Hoewel deze klachten weinig meer met de bejegening van de medewerkers te maken hadden, bleef de sfeer negatief en werd hem gelegenheid om te reageren geweigerd. Kort daarna werd de chef op non-actief gesteld. De medewerkers hadden het gevoel dat er nu eens echt naar hen geluisterd werd! De werkgever was hun held.

Een langdurige ziekteperiode volgde, waarin de werkgever verzuimde de door de bedrijfsarts geadviseerde aanpak van de werkverhouding met klagers op te pakken. Ook werd geen onderzoek gedaan naar het draagvlak voor de chef. Uiteindelijk stuurde de werkgever opnieuw aan op ontslag zonder een verbetertraject.

In hoger beroep

De werkgever verzocht de kantonrechter om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens disfunctioneren en een verstoorde arbeidsverhouding. De kantonrechter oordeelde echter dat er geen sprake was van disfunctioneren en dat een verbetertraject ontbrak.

Mr. Thuy Nguyen is jurist bij Dienstencentrum en advocaat/partner bij DeN Advocaten

Wel werd de arbeidsovereenkomst ontbonden vanwege een verstoorde arbeidsverhouding, die echter volledig te wijten was aan de werkgever. De chef kreeg naast de transitievergoeding een billijke vergoeding van €60.000 toegewezen. Maar die ging in hoger beroep….

In hoger beroep verhoogde het Hof de billijke vergoeding tot €260.000. Het Hof stelde dat de werkgever ernstig verwijtbaar handelde door geen onderzoek naar de klachten te doen en door de chef direct te ontheffen uit zijn functie. De vergoeding bestond uit €240.000 inkomensschade, gebaseerd op de inkomensachteruitgang tot de pensioengerechtigde leeftijd, en €20.000 voor het toegebrachte leed.

Kordaat optreden maakte de werkgever de held. Maar het ontbreken van onderzoek en een verbetertraject, het schenden van re-integratieverplichtingen en het weigeren van een positief getuigschrift kunnen leiden tot hoge schadevergoedingen. Dus werkgever, je doet er goed aan klachten van je werknemers serieus te nemen, maar verlies de zorgvuldigheid en de belangen van anderen niet uit het oog!


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.