
Daar komt-ie weer: de nieuwe PRINTmatters!
PRINTmatters, het Nederlandse vakblad over print, met 6 keer per jaar 84 pagina’s in print, ploft weer bijna op de deurmat. Wat staat er zoal in? Een voorproefje.
Speciale aandacht is er voor het thema Personeel & Print. Diverse gezaghebbende rapporten over de mondiale arbeidsmarktsituatie in de grafische sector zijn samengevat in één artikel. Daaruit blijkt onder andere dat grafisch Europa zwaar achterloopt in het opleiden van personeel. Een navrante constatering in tijden van nijpende personeelstekorten: werk aan de winkel!
Vanuit dit macro-perspectief noemen we in op “micro”: hoe zorg je ervoor dat je het potentieel van je productiemedewerkers optimaal ontsluit? Dat vernamen we bij Mondi Heerlen. Deze producent van releaselinerpapier ging in zee met GOC als opleidingspartner. Dat leidde tot maatgerichte bedrijfsinterne opleidingstrajecten. Zo leren de meer ervaren productiemedewerkers in een buddytraining hoe zij nieuwe medewerkers sneller tot een hoger niveau van werken kunnen brengen. ‘Ik los niet meer zelf alles op, maar geef nu eerst tips zodat collega’s een probleem zelf leren oplossen’, zegt één van de cursisten.

Multicopy zoekt franchisenemers
De personele uitdagingen van Multicopy The Communication Company liggen vooral in de hogere regionen: die Nederlandse landkaart moet nog veel voller worden geprikt met vlaggetjes van Multicopy-vestigingen, want elke stad verdient een Multicopy, zo stellen Annette Dales en Johan Gansner. Daartoe zoekt het bedrijf ondernemers die een vestiging willen starten of overnemen. Dat ondernemerschap onder de vlag van Multicopy, zelf onderdeel van multinational Fortidia, biedt allerlei voordelen, zo vertellen zij: ‘Alle tools, trainingen, opleidingen en financiële voordelen geven wij je. Tegelijkertijd ben en blijf je bij ons ondernemer. Jij als Multicopy-ondernemer moet ook zelf stappen willen zetten, open staan voor verandering en je blijven ontwikkelen.’
Naar minder personeel met slimmere IT
Ook in abstractere zin wordt het thema Personeel & Print aangeraakt. Bijvoorbeeld in een historische analyse over de sterk veranderde rol van de drukkerij, die zichzelf opnieuw moet uitvinden in de huidige platformeconomie. Maar ook in een artikel over de rol van IT en automatisering in de moderne drukkerij. Hoe komt een drukkerij tot een optimale inrichting van de IT-infrastructuur, al dan niet ingegeven door de motivatie om minder afhankelijk te zijn van dat schaars beschikbare personeel? Richard Van Hoorn schreef er een helder, adviserend artikel over.
Hoogtepunten Benelux Online Print Event
Bedrijven als HelloPrint en Gelato hebben al grote aantallen medewerkers afgedankt, bijvoorbeeld omdat zij driekwart van het programmeerwerk afvangen met AI. Dat bleek uit presentaties en panelgesprekken tijdens het Benelux Online Print Event van het VIGC. In PRINTmatters is dit boeiende evenement in twee artikelen samengevat. Nestel je in de nieuwe economie van aankopen vanuit sociale online platforms. Converteer de vraag naar printproducten door mensen op die platforms naar jouw productie. Dat stelde Hendrik Müller Hansen, ceo van het snelgroeiende Gelato, de online integrator die vraag en aanbod van printproducten koppelt.
Drukkerij De Bij gaat voor MVO
De 100-jarige jubilaris Drukkerij De Bij gaat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en werd B Corp.- gecertificeerd. Alle reden voor een interview met directeur-eigenaar Norbert van Schie. ‘Medewerkers motiveren is een belangrijk aspect van goed ondernemerschap.’

Wat je ook niet mag missen
- Zünd Benelux deelt zijn visie op de grafische markt. ‘Veel drukkerijen hebben marktverbreding nodig om te overleven’, stelt Rutger Jacobs. Hij meldt dat er zoveel meer mogelijk is met Zünd digitale snijsystemen dan ondernemers in eerste instantie vermoeden. ‘Ga eens vrijblijvend met ons het gesprek aan. En laat je inspireren in ons experience center.’
- Hoe offsetdrukker VOB Hardenberg door een focus op displays en verpakkingen en internationalisering van de afzetmarkt een stabiel groeipad heeft gevonden. Alles draait hierbij om partnerships: met klanten, maar ook met Dienstencentrum als de partner in o.a. certificeringen.
- Probo inspireert ook deze editie weer, met de casus “Diergaarde Blijdorp”. Wat kunnen printmedia-ondernemers leren van dit verhaal over een dierentuin die de transitie maakt naar natuurherstelorganisatie? Lees zeker het interview met Carolien Ottjes en Joris van Zoelen.
- Tips & Tricks: Probook geeft vijf tips over waardetoevoeging door het personaliseren van boeken, terwijl GrafiStore ingaat op Quite Hot Imposing, de softwareoplossing voor het geautomatiseerd op inslag zetten van PDF’s.

Hoogtepunten Hunkeler Innovationdays 2025
Een feest van verbonden productie. Dat waren de Hunkeler Innovationdays 2025. Wat opviel? De opmars van vellendruk in combinatie met geautomatiseerde nabewerking, en het fabelachtige automatiseringsniveau bij digitale boekproductie. Je leest een ruime samenvatting van het belangrijkste nieuws na dit toonaangevende evenement over prepress + digitale print + nabewerking.
Kijken en bekeken worden tijdens Visualize Expo
Het oog wil ook wat: daarom een 4 pagina groot fotoverslag van Visualize Expo. Een levendige beurs, voor (toch vooral) de sign- en large format printsector.
Openingsbeeld: opleidingssituatie bij papierproducent Mondi Heerlen. - Fotocredit: Huub Keulers
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement