Abonneren  Inloggen

Na overname Simian: Print.Group is klaar voor de toekomst

13 mei 2025

De op 12 februari bekend gemaakte overname van Simian door Print.Group, de holding achter Print.com, was groot nieuws in de printmediasector. De overname omvat de merken Reclameland, Flyerzone en Drukland, evenals de 23.000 m² grote productielocatie van Simian nabij Groningen. In een gesprek met de in Westerbroek verzamelde vakpers gaven de hoofdrolspelers duiding. Marco Aarnink: ‘Deze overname is bedoeld om de productie- en fulfilmenttak binnen de groep toekomstbestendig te maken.’

Sinds de lancering in 2019 groeide Print.Group naar een omzet van €60 miljoen in negen Europese landen. Simian realiseerde in 2024 een omzet van €28 miljoen, en beschikt in Westerbroek over een enorm machinepark, maar kampte de laatste tijd met grote overcapaciteit. Die overcapaciteit kan nu worden aangewend voor de productie voor alle labels binnen de nieuwe Print.Group.

Bekende labels blijven bestaan

Voor klanten verandert er weinig. Binnen het vernieuwde merkenportfolio blijft Print.com een exclusief platform voor de markt van creatieve professionals, zoals resellers, brands, creatives en agencies. De labels Reclameland, Flyerzone en Drukland van het overgenomen Simian blijven zich richten op het midden- en kleinbedrijf: klanten die zelf – rechttoe, rechtaan – hun drukwerk bestellen. Hierdoor ontstaat een duidelijke prijs- en productdifferentiatie tussen de verschillende merken, zowel in fysieke producten als in tooling en dienstverlening.

Optimalisatie door schaalvoordelen

Aan de achterkant verandert er natuurlijk veel. Er ontstaan door de grotere schaal en de enorme productielocatie in Westerbroek allerlei voordelen voor Print.Group op het gebied van productie, fulfilment en logistiek.

Ceo en oprichter Marco Aarnink: ‘Deze overname is bedoeld om de productie- en fulfilmenttak binnen de groep toekomstbestendigte maken. We investeren in een prominente internationale positie in een markt die in hoog tempo verandert. Onze klanten verwachten kleinere productieruns, kortere levertijden, een breder, duurzamer productaanbod en gepersonaliseerde services. In die transitie maken we het verschil met de extra’s die we bieden. Denk aan digitalisering, sterk versimpelde workflows, fulfilment en flexibele logistiek tot aan de voordeur. Dankzij deze overname en het extra volume dat we daarmee toevoegen, realiseren we direct schaalvoordelen binnen onze groep. Met de volledig ingerichte en sterk geoptimaliseerde productielocatie van Simian leggen we een basis om de komende jaren leidend te blijven in een snel consoliderende markt, zowel qua kosten als innovatie.’

Door de overname van Simian krijgt Print.Group er in een keer 23.000 m² productieruimte bij, waar volop ruimte voor extra productiemiddelen is.

Zelf produceren versus­ uitbesteden

Aarnink zegt door deze overname klaar te zijn voor verdere expansie binnen de Europese printindustrie. ‘Print.com is geen productiebedrijf, maar een platform. Willen we leidend zijn, dan moeten we wel alles kunnen leveren, op tijd, en volgens bepaalde standaarden. Daarvoor heb je in deze markt, waarin alles last-minute wordt besteld, ­ voldoende eigen productie nodig. Daarover beschikken we nu ruimschoots in Westerbroek.’

Het machinepark ter plekke is indrukwekkend. Zo staan er drie HP Indigo’s, één Landa- en twee Komori-offsetpersen voor het grafische werk, en een groot aantal Durst-machines voor grootformaatprint. Verder staan er veel afwerkingsmachines voor onder andere snijden en vouwen, en grotere productielijnen, waaronder een boekenlijn voor multomappen en een volledig geautomatiseerde verpakkingslijn.

Maar zijn printtoeleveranciers aan Print.com dan nu de dupe van de overname van Simian? Aarnink: ‘Het uitbestede werk zal niet zozeer teruglopen, want wij groeien ook. En wij proberen altijd een goede mix te houden tussen wat wij uitbesteden en wat wij zelf maken.’

Pijnlijke sluiting in Oss

Een navrant effect van de overname van Simian is de sluiting van Print.com Productions. Aarnink meldde 12 februari: ‘Oss stopt. Dat is natuurlijk wrang, er zijn negentig arbeidsplaatsen mee gemoeid. De betreffende mensen worden zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid. We namen destijds een traditionele drukkerij in een bestaand pand over. We hebben veel in deze eigen productielocatie geïnvesteerd, maar het bleek moeilijk rendabel te krijgen. Onze eigen machines in Oss verhuizen naar ­ Westerbroek.’

René de Heij, bij Print.Group verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie, vult aan: ‘Alles draait om volume in deze markt. Wat hier in Westerbroek is gerealiseerd, dat was in Oss niet te realiseren, ook niet als we de productie rendabel hadden gekregen. Hier ligt een basis waar wij volle bak door kunnen. En als je dan zo’n moeilijke beslissing moet nemen, dan moet je daar ook niet mee wachten.’

Marco Aarnink (l.) en Wouter Haan: pioniers, en twintig jaar later gezamenlijk verder als veteranen in de online printwereld.

Wouter Haan blijft aan

Wouter Haan, ceo en in 2005 oprichter van Simian, blijft als directielid aan Print.Group verbonden. Financiële details over de overname zijn niet bekend gemaakt. Hij sprak tegenover de vakpers van een “supergaaf avontuur”: ‘Wil je vermenigvuldigen, dan moet je kunnen delen. Naast optimalisatie van de productiekosten leidt het grotere productievolume door deze samenvoeging ook tot meer duurzaamheid. Zo zijn er betere mogelijkheden om orders op drukvellen te combineren. Dat leidt tot minder verspilling. En sowieso is deze productielocatie al heel duurzaam. Er liggen hier 5.500 zonnepanelen op het dak, waarvan we de energie indien nodig altijd kunnen terugleveren.’

Foto boven: Gepositioneerd voor de hypermoderne Landa S10-pers in de enorme productiehub in Westerbroek: het management na de overname van online drukker Simian door Print.Group. V.l.n.r.: Marco Aarnink, Wouter Haan, René de Heij en Lucas Baarspul.


Wil jij het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering.