
Impact on the Beach: van winnaar Lego tot tipi-sessies
Aan het begin van het b2b-duurzaamheidsfestival “Impact on the Beach” ontving Lego de prijs voor het meest inspirerende bedrijf volgens Nederlanders in 2025. Na een plenaire opening konden de 400 bezoekers op het Scheveningse strand kiezen uit een ruim aanbod aan tipi-sessies.
Daarin bespraken bedrijven hun inspanningen om de wereld een stukje mooier te maken, gevolgd door interactie met het publiek. Ook Probo hield zo’n tipi-sessie, leidend tot zinvolle gesprekken over de duurzaamheid van Print. Een terugkerend thema in veel van die sessies was het spanningsveld tussen de missie van “goed doen voor de wereld” en klinische financiële KPI’s die worden geëist door eigenaren en aandeelhouders van ondernemingen, zeker wanneer private equity in het spel is. Duurzaamheid gaat in allerlei situaties weliswaar gepaard met financieel voordeel, maar wat is “het goede doen” waard als verduurzaming wel echt centen (en briefgeld) kost? Een herkenbare Gordiaanse knoop, zo werd geregeld voelbaar.
De inspirerendste bedrijven van 2025
Terwijl het begrip “duurzaamheid” wat sleets is geworden, blijven Nederlanders enthousiast over organisaties die echt het verschil maken. Dat blijkt uit de 2025-editie van het jaarlijkse onderzoek naar de Inspirerende 40, uitgevoerd door Synergie, Dynata en Data IM. Organisaties die maatschappelijke impact koppelen aan oprechte klantrelaties scoren het hoogst. Dit jaar voeren Lego, HappySoaps en het onderzoeksjournalistieke platform Follow the Money de lijst aan. Too Good To Go, dat voedsel redt van verspilling, blijft een klasse apart en werd, als onafgebroken nummer één sinds 2018, bekroond tot “Greatest Of All Time”.

Vier kenmerken van inspirerende bedrijven
Inspirerende bedrijven worden gekenmerkt door vier criteria, zo vertelde Joris van Zoelen in zijn plenaire openingsspeech, met direct uitzicht op zee. Ze redeneren vanuit een toekomst die er nog niet is, innoveren vanuit een missie en zien klanten als middel voor de realisatie van die missie. En last but not least: ze leveren een “next level” ervaring. Lego levert zoals bekend die uitstekende gebruikerservaring, maar het bedrijf valt ook op door voortdurende innovatie op het gebied van duurzaamheid, waaronder het streven naar fossielvrije productie.
Tessa Cramer pleit voor verwondering
Socioloog en futurist Tessa Cramer deed een pleidooi voor verwondering. ‘Veel gaat in deze wereld over technologie, maar verwondering is belangrijk! Kunnen wij het tij keren en ons afvragen wie wij willen zijn? Verwonder je, heb lef, houd elkaar vast!’
In tientallen sessies in tipi’s op het festivalterrein op het Scheveningse strand vertelden ondernemers, coaches, wetenschappers en marketingmanagers van bekende en minder bekende organisaties over hun successen, valkuilen en uitdagingen om goed te doen voor deze wereld.
Probo inspireert
Probo hield één van die tipi-sessies, in het kader van een campagne die het printproductiehuis doet voor printprofessionals om de vraag naar de lokale printverkoper te creëren of stimuleren. Jordy de Jong vertelde over de reis van Probo mét de keten naar steeds wat meer circulariteit in de print- en signmarkt. Hij noemde onder meer Forex-plaatmateriaal met 30% gerecyclede content, Ciclo-vlaggen die nauwelijks nog plastic flarden achterlaten in het milieu, het bekende plaatmateriaal SignAgain, en de Igepa Milieustraat, een gestructureerd retour- en recyclingsysteem waarmee klanten gebruikte printmaterialen op een milieuvriendelijke manier kunnen afvoeren.

De Jong sprak ook over het belang van een visie, en het vasthouden aan die visie. Niet iedere signmaker is meteen op het gebruik van circulaire en/of duurzame materialen ingesteld, maar als een nieuwe beweging dankzij enkele voorlopers massa krijgt, gaat de sneeuwbal wel rollen. De Jong verwees hierbij naar Erik Fieten, eigenaar van Alvasi Reclame, die bij deze tipi-sessie aanwezig was: een nuchtere ondernemer die waar mogelijk duurzame werkwijzen omarmt en daarmee in de markt succesvol is.
Foto bovenaan: socioloog en futurist Tessa Cramer
Ontvang iedere week de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox