Europese Commissie werkt aan gedragscode labeling AI-content
De Europese Commissie is begin deze maand gestart met het opstellen van een gedragscode voor het markeren en labelen van door AI gegenereerde content. De code zal het labelen van door AI gegenereerde content, inclusief audio, afbeeldingen, video en tekst ondersteunen.
Het wordt steeds moeilijker om door kunstmatige intelligentie gegenereerde content te onderscheiden van authentiek, door mensen geproduceerd materiaal. In de bestaande AI-wet worden transparantievereisten gesteld aan aanbieders en gebruikers van bepaalde AI-systemen, waaronder generatieve en interactieve AI. Zij moeten duidelijk aangeven dat teksten, beelden, audio-opnames of bijvoorbeeld deep fakes door AI gegenereerd zijn. Deze regels zijn bedoeld om het risico op misinformatie, fraude, imitatie en consumentenmisleiding te verminderen door het vertrouwen in het informatie-ecosysteem te bevorderen.
De aankomende gedragscode voor transparantie van door AI gegenereerde content zal een vrijwillig instrument zijn, met als doel aanbieders van generatieve AI-systemen te helpen te voldoen aan hun transparantieverplichtingen. Het proces om de code op te stellen wordt geleid door onafhankelijke experts. Naar verwachting zal het ontwikkelen van de gedragscode zo’n 7 maanden duren en zal deze met ingang van augustus 2026 van toepassing zijn.
Blijf op de hoogte en ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox